סצנת ההייטק הישראלית הינה מנוע צמיחה משמעותי של כלכלת ישראל. עם כמות אקזיטים נכבדת, נדמה שישראל הפכה למעצמת הייטק ויזמות.
אומנם חלק גדול מחברות ההייטק לא מצליחות להמריא, ועליהן אנחנו שומעים פחות, אבל זה לא מפריע ליזמים לקחת את הסיכון ולהקים מיזמים שחלקם מגיעים לשווי של מיליארדי דולרים.
יזמות דורשת מסירות והקרבה, כמו גם התמודדות עם הפחדים שלך. אם אתה מרגיש שיזמות נמצאת ב-DNA שלך, אתה חייב להיות מוכן לעשות כל מה שצריך כדי שזה יקרה.
לדעתו של ירון מוראדי, יזם ומנכ"ל חברת הייטק, "כיזם אתה עובד 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע כדי להשיג את המטרות ולהגשים את החלומות שלך – וזה בסדר גמור. ישראל התברכה באנשי יצירה ויזמים. יזמות היא דרך שאתה צריך לאהוב מאוד. המסקנה שלי אחרי שיחות רבות עם אנשים שרוצים לצאת לדרך היזמות היא שהסיבה העיקרית שיזמים פוטנציאליים לא הופכים ליזמים בפועל, היא תירוצים".
תלמד להכיל שינויים ואי ודאות
שינויים תכופים וחוסר ודאות הם חלק בלתי נפרד מיזמות. הצרכים וההעדפות של הלקוחות משתנים. התנאים הכלכליים והפוליטיים משתנים. טכנולוגיות חדשות תמיד באופק. למעשה, אי ודאות היא הדבר היחיד שבטוח. הגישה הטובה ביותר היא לאמץ את השינוי כחלק ממסע היזמות.
ירון מוראדי משתף אותנו "אני לא זוכר את עצמי בוודאות. למדתי לפתח את שריר האי וודאות. זה שריר הכרחי וחשוב בדרך יזמות. אין ודאות נקודה. אתה צריך ליצור יש מאין וגם אם אתה מאוד מצליח עדיין יש את החשש שמחר יגיע מיתון ויהרוס הכל. יזמים צריכים להכיל את האי ודאות ולפתח את השריר לרמה שפשוט יוכלו לה. אגלה לכם סוד קטן – ברוב המקרים גם לשכירים בהייטק אין ודאות".
תשוקה להצלחה יותר מהפחד מכשלון
פחד הוא חלק טבעי בהקמת מיזם חדש. אנשים רבים אפילו חוששים מההצלחה עצמה כי היא כרוכה בעתיד לא ידוע. למעשה, אם יזמות היא חלק מהאופי שלך, הפחדים שלך יכולים להפוך לתירוץ כדי לא לקדם את המטרות שלך.
כיזם, אתה חייב לרצות בהצלחה יותר מאשר אתה חושש מכישלון. במקום לדמיין כישלון עתידי, זכרו שמה שתעברו בדרך יהפוך אתכם לחכמים יותר ומנוסים יותר ויעזור לכם בעתיד להצליח להתמודד טוב יותר עם אתגרים שיעמדו בפניכם.
ויתורים
בהקמת מיזם חדש יש התרגשות. גיבוש הרעיון, הסיפור, השם, הלוגו, האתר, הגשמת החזון שלך. מרגש. יחד עם זאת, יזמות היא דרך של עבודה קשה והמון שעות עד שמתחילים להרגיש את ההצלחה המיוחלת וגם אז לא נחים על זרי הדפנה. יש לא מעט ויתורים שתצטרכו לעשות:
• יציבות: בין אם מדובר בעבודה רגילה או בלוח זמנים צפוי, תצטרכו לוותר על סוגים מסוימים של יציבות כיזם. אולי אפילו תצטרך לוותר על שכר עד שלחברה יהיה תזרים מזומנים או גיוס מימון. גם אחרי שהדברים נעשים יציבים יותר, התנאים יכולים לאלץ אותך לשנות כיוון. תפגשו הרבה יותר אי ודאות מאשר יציבות.
• אזור הנוחות: בתחילת הדרך של המיזם, וודאי כאשר אתם יזמים צעירים, תצטרכו לבצע מספר תפקידים, מה שנקרא לחבוש כמה כובעים. תצטרך לקחת על עצמך תחומי אחריות חדשים שאתה אפילו לא מנוסה בהם, ללמוד אותם מהר ולבצע אותם הכי טוב שאפשר, גם אם אלו משימות שאתה פחות אוהב לעשות. אזור הנוחות שלך הוא הקרבה שתעשה הרבה פעמים. המפתח הוא לראות במצב לא מוכר כחלק מדרך היזמות. זו הזדמנות ללמוד ולגלות יכולות חדשות, ואתה תצטרך אותם גם בשלבים הראשונים וגם בשלבי הצמיחה כאשר צוות החברה יגדל ותצטרך לשלבם בדרך הטובה ביותר.
• הפרדה בין עבודה לחיים אישיים: איזון בין עבודה לחיים חשוב לכולם, וכדאי לפנות זמן למשפחה ולבריאות שלך. ירון מוראדי שיתף אותנו בדעתו "אם אתה רוצה להיות עם ביצועים גבוהים, קודם כל תדאג לעצמך. אני אוהב שאנשים עושים דברים נוספים מלבד עבודה, לא משנה לי מה, העיקר שיהיה להם את הדבר הנוסף".אולם עבור יזם, לעיתים קרובות, הגבול בין עבודה לזמן אישי מטושטש. צפו לענות לאימיילים או לקבל שיחות טלפון בחופשה שלכם.
• שינה/מנוחה: חשוב לישון מספיק. עם זאת, יהיו זמנים שבהם תצטרכו להקריב שינה כדי לעמוד בדד-ליין, להתכונן לפגישה או להגיע לפגישה מייד אחרי טיסה ארוכה. לילות מאוחרים ובקרים מוקדמים הם חלק בלתי נפרד מלהיות יזם.
אם זה זורם בכם אל תוותרו על יזמות
ירון מוראדי "יזמים מרגישים שהם יזמים, אי אפשר להתנגד לזה. יש בזה המון כיף אבל גם המון הקרבה עד שמצליחים להגיע לנקודה שאפשר לאזן יותר. אבל בהחלט אל תוותרו על זה". ייתכן שיהיו מצבים שתרגישו שהרעיון לא הולך לעבוד, למשל כי השוק השתנה מהותית או שלמרות הכל הלקוחות לא מוכנים לשלם על המוצר שלכם. אם יש לכם אפשרות לחשוב על פיבוט – זה מצוין. אם אחרי כל המאמצים, הגעתם למסקנה שאין דרך להמשיך. המשיכו הלאה. בפעם הבאה תעשו את הדברים טוב יותר. מה שאסור לך לוותר עליו הוא היזמות עצמה. כישלון קורה לכל היזמים. אם אתה יכול לחשוב על רעיון כושל כהזדמנות ללמוד, תראה שזה לא סוף החלום שלך. ירון מוראדי ליזמים צעירים "תזכרו שגם החברות הגדולות ביותר התחילו מאפס, ללא מימון, ללא מוצר, חלקם נכשלו לפחות פעם אחת, אבל הייתה להם תשוקה גדולה. זה לא מספיק, אבל חשוב והכרחי".